Wat is Quizvragenmarketing?

Uitgelicht: Astrid van Bernebeek van De Vragenfabriek

Astrid is een van onze grootste ambassadeurs van de locatie Seats2meet Den Bosch. We wilden nu wel eens weten waar ze allemaal mee bezig is.

Astrid: “Wanneer blijft jouw boodschap beter hangen:
a) door een vraag te stellen en mensen (je doelgroep) zelf over het antwoord te laten nadenken?
b) of door ze de informatie (je boodschap) kant-en-klaar aan te reiken?

Zie je wat er gebeurt?

Er wordt je een vraag gesteld en je wordt even aan het denken gezet… Onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Jeffrey Karpicke wijst uit dat het stellen van vragen de beste manier is om informatie op te nemen én te onthouden. En dat is precies de kern van quizvragenmarketing. Wat dat inhoudt? Simpel gezegd: bedrijven en organisaties kunnen handig gebruikmaken van quizvragen om bijvoorbeeld websitebezoekers aan zich te binden, om meer interactie te krijgen op social media, om de impact van een nieuwsbrief te vergroten etc.

Quizvragen uit een fabriek – Zo heet het blog op Marketingfacts dat pas werd geplaatst. Een tijdje geleden liep ik namelijk Edwin Vlems tegen het lijf bij Seats2meet.com station ‘s-Hertogenbosch (mijn favoriete flexwerkplek). Hij is blogger voor Marketingfacts en wilde mij interviewen. Het werd een gesprek over onder andere de relevantie van quizvragen voor marketeers. Quizvragenmarketing dus. Dit blog wil ik graag met je delen:

Als kind zat ik alles te lezen wat educatief was: atlassen, quizboekjes en encyclopedieën.” Astrid van Bernebeek is oprichter en eigenaar van De Vragenfabriek, een fabriek die, zoals ze het zelf formuleert, “quizvragen maakt waar je iets aan hebt”. Ik kwam haar toevallig tegen bij Seats2Meet in Den Bosch en vond haar verhaal te interessant om te laten liggen. Ze is namelijk hofleverancier van quizvragen in Hilversum, onder andere bij Met Het Mes Op Tafel, maar levert ook vragen op maat voor de BOVAG.

Vragen op een bierviltje

Ik heb ooit een studie gedaan waar ik niks mee wilde en baantjes gehad die ik vreselijk vond. Ik dacht ‘ik wil iets creatiefs gaan doen, iets met nieuwsgierigheid en kennis’. Ik heb toen in 1999 aan de tv-quiz Lucky Letters meegedaan en bedacht dat ik daarna wel in de quizwereld kon gaan werken.

John de Mol Producties

Dat is ook gelukt, bij John de Mol Producties. Ik zei ‘Ik wil hier werken’ en hun eerste reactie was ‘Ja, dat wil iedereen wel die hier meedoet’. Ik had gelukkig wat bierviltjes bewaard uit de tijd dat ik bij mijn studentenvereniging quizzen organiseerde en toen wilden ze me wel een kans geven.

Ik heb toen een paar maanden bij John de Mol gewerkt en toen was ik wel klaar daar. Maar ik besefte wel dat dit is wat ik wilde doen. Jarenlang heb ik alleen maar televisieklussen gedaan, maar ik heb ook vragen gemaakt voor bordspellen en scheurkalenders en teksten geredigeerd voor uitgeverijen. En dat doe ik nog steeds, maar niet alléén maar.

Quizvragen zijn een relevant format, omdat het een leuke manier is om je doelgroep te bereiken en te informeren.

Quizvragenmarketing

Ik was altijd een zoeker: wat wil ik? Eigenlijk zit ik nu in de fase dat ik weet dat dit is wat ik moet doen, naast mijn werk voor televisie dan: quizvragen maken voor bedrijven en organisaties. Inmiddels heb ik best wat projecten lopen nu en ben nog verschillende lijntjes aan het uitzetten, bijvoorbeeld met zorgverzekeraars.

Bereik je doelgroep

Quizvragen zijn een relevant format, omdat het een leuke manier is om je doelgroep te bereiken, te betrekken, te informeren, te overtuigen, te testen, voor te lichten et cetera. Als je als bedrijf of organisatie je boodschap in vraagvorm aanbiedt, worden mensen gedwongen over het antwoord na te denken en zal dat eerder beklijven. En mensen vinden het natuurlijk leuk om te spelen en om zichzelf te testen: ‘even kijken of ik dat weet’. Ik ben ervan overtuigd dat je met vraagvorm leuke dingen kunt doen.

Ik heb een tijdje geleden een boekje gemaakt over gebitsverzorging, omdat ik bij de tandarts altijd veel vragen heb over wat ik wel en niet moet doen voor mijn gebit. En omdat zoiets nog niet bestond, heb ik het zelf maar gemaakt. Toen ik dit tanden- en kiezenboekje aan het maken was, besefte ik dat ik deze kant op wilde: quizvragenmarketing noem ik het.

Quizvragen voor bedrijven

Voor BOVAG heb ik gekeken naar ontwikkelingen qua mobiliteit. Ze hebben verschillende onderzoeken gedaan naar trends in mobiliteit en ze zochten naar een luchtige manier om te testen in hoeverre hun leden op de hoogte zijn hiervan. Ik kreeg een pakketje onderzoeken en daar heb ik een quiz van gemaakt. BOVAG koos ervoor om die niet op de site te plaatsen, maar in hun magazine. De goede antwoorden konden worden gecheckt op de website van BOVAG; op die manier krijg je mensen naar je website en kun je e-mailadressen verzamelen.”

Koffie en haring

Ik heb voor een koffieleverancier een koffie- en theequiz gemaakt voor in hun magazine. Het idee was dat de lezers de antwoorden op papier invullen, en de oplossing – een product uit hun assortiment – op de website moesten opzoeken. En naar aanleiding van de opening van het nieuwe haringseizoen heb ik de HaringTest gemaakt, waarmee je kunt testen hoeveel je eigenlijk weet over Hollandse Nieuwe. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig met het maken van taalvragen voor een tekstbureau dat de aandacht wil vestigen op haar blogs over taal. Die vragen komen als pop-up in beeld.

De why van een quizvraag

Quizvragen maken is geen hogere wiskunde, maar het is wél een ambacht. Ik vergelijk het altijd met fotografie: iedereen kan foto’s maken, maar dat maakt je nog geen professioneel fotograaf. Mensen denken vaak nogal makkelijk over het maken van vragen: die schud je toch zo uit je mouw? Nou, de inspiratie voor onderwerpen wel hoor. Nooit een gebrek daaraan. Maar dan moet je er nog een goede, relevante, en vooral waterdichte, vraag van maken.

Als niemand het antwoord weet of kan weten, dan is het misschien ook geen leuke vraag.

De hele dag door zie en hoor ik dingen die me nieuwsgierig maken en waar ik vragen over kan maken. Die spreek ik in op mijn telefoon of schrijf ik in notitieboekjes die ik overal heb rondslingeren. Als ik vervolgens vragen ga maken, ga ik met die hersenspinsels aan de slag. En dan kan ik best een uur op een vraag zitten broeden hoor.

Algemene kennis

Mijn criterium is dat iemand met een redelijke algemene kennis het antwoord zou moeten kunnen weten, of willen weten. Het moet relevantie hebben en ik ben geneigd te denken dat ik dat heel goed kan inschatten. Ik hoor vaak ‘dat is een leuke vraag voor het Mes, dat weet niemand’. Maar ja, als niemand het antwoord weet of kan weten, dan is het misschien ook geen leuke vraag!

Mijn why? Ik ben gewoon heel nieuwsgierig, wil heel veel dingen weten. Mensen die mij kennen worden soms een beetje gek van mij: hou nou eens op met vragen. Maar ja, dat gaat vanzelf hè. Het is mijn intrinsieke behoefte om de wereld een beetje te ordenen, te duiden. Dat heeft bijna iets autistisch, haha. Het zit ook in mijn familie hoor; daar zitten een hoop kennisfreaks tussen. Bovendien schuilt er ook een schooljuf in mij: ‘kijk nou eens mensen, dit is interessant!’

NB: Het juiste antwoord is a).”

Op www.marketingfacts kun je het hele artikel lezen en nog meer marketingtips verzamelen.

Deel dit bericht