Regelmatig komt Michel met een geïnteresseerde groep deelnemers naar Seats2meet. Om met Lego te spelen? Van een afstandje lijkt dat zeker zo. Volwassen mensen en Lego, dat is de moeite van het onderzoeken wel waard. Michel licht het graag voor toe zodat we weten dat het niet voor televisieopnames is. Aan de andere kant ook wel jammer, zou leuke pr zijn voor ons.

“Ik zie wat je bedoelt” door Michel Cloosterman, gastblogger voor Seats2meet Eindhoven

Het wordt tijd voor wat anders. Dat was in ieder geval het bericht dat de organisatie ingestuurd werd.

En ja, de medewerkers waren natuurlijk wel op de hoogte, al jaren nam digitalisering een deel van hun taak over. Ook werd er meer en meer online geregeld. Ze zagen de hoeveelheid werk achteruit gaan. Overigens niet alleen dat, ook de kwaliteit werd minder.

Ze hadden de hoop dat door natuurlijk verloop de spreekwoordelijke klappen wel konden worden opgevangen. En omdat de serviceafdeling uitbreidde, ontstonden daar weer nieuwe kansen voor de jongeren. Maar, het werd echter tijd voor wat anders, zo luidde het bericht.

The Lonely Guy zet zijn/haar beste beentje voor

Het was in de begindagen van LEGO® SERIOUS PLAY® dat de ontwikkelaars van de methode spraken over de “Lonely Guy”. Vandaag de dag zouden we waarschijnlijk spreken over de “Lonely Person or Human”. Evengoed de metaforische betekenis blijft onveranderd. De “Lonely Guy” stond symbool voor de man / vrouw die zijn of haar beste beentje voortzet, aangenomen vanwege de bijzondere kwaliteiten, geselecteerd uit een groep van potentiële kandidaten en dan toch is ergens de aansluiting met de organisatie verloren gegaan.

De plannen pasten op de een of andere manier niet meer

De plannen van de organisatie zijn van een ander geworden, de verbinding met de doelen is onderbroken, tijdens bijeenkomsten wordt geluisterd en niet meer gesproken. Het individu achter de medewerker wordt niet meer gezien.

De opdrachtgever vertelde over een groep mensen die zeer toegewijd waren aan hun werk. Door hun toewijding werden zij de verpersoonlijking van hun baan. Daarnaast stond vakmanschap voorop en ze hielden van wat ze deden. Hun voornamelijk handmatige werkzaamheden werden geautomatiseerd, het werd tijd voor wat anders.

Middelpunt zijn, is dat fijn?

En na jaren buiten de schijnwerpers te hebben gestaan, werden zij nu het middelpunt van alle aandacht. Evengoed, er was een sociaal plan en de voorzieningen waren zonder meer ruimhartig. En toch, zo gaf de opdrachtgever aan, miste hij iets. Het gesprek met de medewerkers kwam niet echt op gang. Wie wilde blijven, omscholen .. wie wilde een regeling ?

We maakten kennis met een groep van bijna 30 mensen. Ze voelden zich opgesloten. Na jaren van toewijding, nooit een probleem veroorzaakt te hebben waren zijn nu het middelpunt ‘voor wat anders’. Het voorstel werd hen gedaan een dag met elkaar in gesprek te gaan. We konden met hen afspreken dat we het over perspectief zouden hebben, en hoe dat perspectief ingevuld zou kunnen worden?

Waren er gewenste uitkomsten ?
Nee, in dit geval lag er een open uitnodiging aan de medewerkers om deel te nemen.

Van onze zijde stelden we voor om op die dag het element “spel” toe te voegen. Dat vroeg natuurlijk om toelichting, daar men wel graag serieus genomen wilde worden. En dus gaven we aan ‘serieus te gaan spelen’. We verzekerden hen dat de methode LEGO SERIOUS PLAY hen zou meenemen om zonder barrières met elkaar in gesprek gaan, op een plezierige manier tot verrassende inzichten te komen en iedereen aan het woord zou laten.

We kregen groen licht van onze deelnemers.

En zo namen we de deelnemers mee in hun workshop en begonnen te bouwen aan perspectief. En na de eerste aarzelingen in het bouwen van hun modellen, groeide het enthousiasme, kwamen er prachtige modellen op tafel over eigenwaarde en interesse, begon men onderling complimenten uit te delen en te praten over hun talenten binnen en buiten hun werk.

Serious Play ten voeten uit … soms ook een beetje emotioneel en zelfs een van de deelnemers zei (en ik zal hem nooit vergeten):

“deze stenen beginnen tegen mij te praten”. De medewerkers begonnen te beseffen dat ze een stem hadden en dat ze hun stem konden laten horen.

Op een bepaald moment in de workshop werd hen de uitdaging voorgelegd een nieuw perspectief voor hun toekomst op te bouwen. Ondanks alle voorbereidende werkzaamheden was dit wel de ultieme uitdaging om te bouwen. Wellicht een uitdaging die een beetje te hoog gegrepen was.

De deelnemers wisten echter inmiddels dat ze vertrouwen in zichzelf konden stellen. Hun handen deden immers het werk, de betekenis volgde als vanzelf. Lag het perspectief dan toch nog in de organisatie; misschien met bijscholing of een andere functie. Ieder deelde zoals altijd zijn/haar verhaal.

En toen was het de beurt aan de ‘kleine man’;

Een aardig, rustig, zachtaardig persoon, 50+, het anonieme type. Hij had zijn model gebouwd en het was zijn beurt om zijn verhaal te vertellen. Hij voegde een brug toe aan het model … een speciale brug naar de buitenwereld. Hij vertelde, deze brug is alleen toegankelijk voor hen die hun talenten kennen. Hij voegde de brug toe aan een eerder model waarin zijn talenten ‘gevangen’ zaten. Hij visualiseerde wat niemand voor mogelijk hield … hij visualiseerde een opening …

Hij, de kleine man, creëerde een nieuw perspectief.

Deze man werd mijn ‘lonely guy’. Hij was niet eerder gezien, genoemd of zelfs maar opgemerkt. Hij werd nu gevraagd wat hij nodig had en werd het middelpunt van de bijeenkomst. Hij werd gezien, stond in de spotlight en het was deze man die deze dag het verschil maakte…voor zichzelf en zijn collega’s.

Bricks and Business
Michel Cloosterman
https://www.bricksandbusiness.com
info@bricksandbusiness.com
+31(0)653883635


Seats2meet Brabant vindt het fijn artikelen van gastbloggers een podium te geven, want wij zijn nu eenmaal geen standaard vergaderlocatie. Bezoek jij ook regelmatig een van onze locaties en heb je een artikel te delen of een online training? Let us know!

Zin in wat tips over vergaderen en ondernemerschap?

En uiteraard zijn nog heeeeeel veel meer leuke artikelen te lezen. Die vind je op de sites van onze 2 andere locaties

  • Tilburgse blogs, waarbij de focus voornamelijk ligt op artikelen rond het organiseren van evenementen
  • Den Bosche blogs, die gaan over coaching, werkgeluk en trainingen.

Groet,
Helma Schellen, marketing S2M Brabant
(en ja, connecten is fijn, immers wij staan voor het maken van verbinding)